Vitrum D3 – nr 1 w Polsce*

Źródła witaminy D

Są 2 źródła, z których nasz organizm może czerpać witaminę D:

  • Synteza słoneczna – odpowiedzialna za dostarczenie aż 90% witaminy D,
  • Pożywienie – pozwala na dostarczenie 10% zapotrzebowania organizmu na tę witaminę.

Synteza słoneczna

Najlepszym źródłem witaminy D jest synteza skórna pod wpływem promieniowania słonecznego. Witamina D może być syntetyzowana pod wpływem promieni UVB z 7-dehydrocholesterolu znajdującego się na ludzkiej skórze.

Jednak, aby dostarczyć organizmowi 100% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę należałoby przebywać na słońcu, zachowując spełnione jednocześnie wszystkie poniższe warunki:

  • codziennie,
  • przez co najmniej 15 minut
  • w godzinach 10:00-15:00,
  • z odsłoniętymi 18% powierzchni ciała (całe ręce i nogi do połowy),
  • bez stosowania filtrów słonecznych,
  • przy bezchmurnym niebie.

Efektywność syntezy skórnej jest zależna od wielu czynników, między innymi:

  • szerokości geograficznej,
  • pory roku,
  • pory dnia,
  • pokrywy chmur,
  • stosowanych kosmetyków (kremy z filtrem UV).

W praktyce dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy D na drodze syntezy słonecznej jest bardzo trudne.

Pożywienie

Najwięcej witaminy D jest w morskich rybach, które poleca się przyrządzać w formie gotowanej, pieczonej lub duszonej – proces smażenia niszczy bowiem tę witaminę i inne cenne związki. Bardzo dobrym jej źródłem jest też tran, który zawiera dodatkowo witaminę A i wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Ilość witaminy D, którą człowiek może przyswoić z pożywienia jest tak niewielka, że aby dostarczać codzienną, zalecaną dawkę witaminy D wielkości 1000 j.m., trzeba byłoby spożywać codziennie aż 200 g łososia lub 660g makreli. W innych produktach spożywczych nie ma jej zbyt wiele i trzeba byłoby codziennie zjadać np. 20 jajek lub wypijać 80 litrów mleka, by zaspokoić potrzeby organizmu.

W praktyce dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy D z pożywieniem jest bardzo trudne.