Vitrum® D3 – witamina D naturalnego pochodzenia

Vitrum® D3 to mała kapsułka, którą łatwo połknąć. Zawiera 1000 j.m. (25µg) (Vitrum® D3) lub 2000 j.m. (50 µg) (Vitrum® D3 Forte) witaminy D3, czyli cholekalcyferolu. Jak wiadomo witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, takie jak wit. D powinny być spożywane z pokarmem. Natomiast kapsułka wypełniona jest olejem z krokosza barwierskiego, dzięki temu preparat można przyjmować niezależnie od posiłku. Olej z krokosza ułatwia więc przyswajalność witaminy D. Vitrum® D3 ma odpowiedni i krótki skład. Vitrum® D3 można kupić wyłącznie w aptekach.

Witamina D – dlaczego jest ważna

Witamina D ma wpływ na wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i mięśni oraz w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Pomaga zmniejszyć ryzyko upadków związane z niestabilnością postawy i osłabieniem mięśni u osób obojga płci w wieku 60 lat i starszych. Upadki stanowią czynnik ryzyka w odniesieniu do złamań kości u osób obojga płci w wieku 60 lat i starszych.1 Witamina D powstaje w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego, dlatego nazywana jest „witaminą słońca”. W naszej szerokości geograficznej, wystarczająca synteza skórna witaminy D u ludzi ma miejsce od maja do września. Jesienią i zimą proces ten praktycznie nie zachodzi. Zgodnie z rekomendacjami ekspertów suplementacja witaminą D zalecana jest przez cały rok.2

Witamina D – co warto o niej wiedzieć?

Według badań nawet około 90% populacji osób dorosłych w Polsce może wymagać dodatkowej suplementacji. Vitrum® D3 zawiera witaminę D naturalnego pochodzenia (cholekalcyferol), która pochodzi z lanoliny z wełny owiec. Mała, łatwa do połknięcia kapsułka wypełniona jest olejem z krokosza barwierskiego, który ułatwia wchłanianie witaminy D.

Witamina D w naszym organizmie może pochodzić z dwóch źródeł: syntezy skórnej oraz diety. Najważniejszym źródłem jest jej synteza skórna pod wpływem promieniowania słonecznego UVB.

W okresie letnim odpowiedni poziom witaminy D w organizmie zapewnić może codzienna, minimum 15-minutowa ekspozycja na słońce 18% powierzchni ciała (odsłonięte przedramiona i częściowo nogi) w godzinach 10.00-15.00. W tym czasie zazwyczaj przebywamy w pracy, w domu lub w samochodzie, a brak aktywności na świeżym powietrzu dodatkowo uniemożliwia wytworzenie odpowiedniej ilości witaminy D w naszej skórze. Synteza skórna witaminy D może być utrudniona przez czynniki takie jak zachmurzenie i zanieczyszczenie środowiska (smog) oraz stosowanie filtrów przeciwsłonecznych, które mogą obniżać syntezę witaminy D nawet o 99%.

Natomiast w okresie jesienno-zimowym (od października do kwietnia), ze względu na szerokość geograficzną, w której znajduje się Polska, kąt padania promieni słonecznych uniemożliwia syntezę odpowiednich ilości witaminy D.

Drugim źródłem witaminy D jest dieta. Najwięcej witaminy D zawierają ryby morskie, które są przez Polaków spożywane stosunkowo rzadko, w porównaniu z mieszkańcami innych państw Unii Europejskiej. Innym źródłem są np. jaja, ser żółty czy mleko, jednak żeby zapewnić sobie dzienną rekomendowaną ilość witaminy D, trzeba byłoby codziennie zjeść około 50 jaj, kilka kilogramów sera żółtego (od kilku do kilkudziesięciu kilogramów, w zależności od gatunku) lub wypić przynajmniej 80 litrów mleka.

Wszystko o witaminie D

Zapytaj eksperta

Masz pytania odnośnie witaminy D lub preparatów VITRUM? Skontaktuj się z nami,
a nasi eksperci odpowiedzą na wszystkie Twoje wątpliwości.