Vitrum D3 – nr 1 w Polsce*

Rola fosforu w organizmie

Fosfor znajduje się w każdej komórce ciała i jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Aby mógł spełniać swoje niektóre funkcje, potrzebny jest wapń, a także witamina D, która pomaga w prawidłowym wchłanianiu i wykorzystywaniu wapnia i fosforu.

Fosfor (P) wraz z wapniem i witaminą D odpowiada za zdrowe, mocne kości i zęby. W praktyce jednak spełnia szereg innych ważnych dla zdrowia funkcji, dlatego bardzo ważne jest, aby każdego dnia dostarczać go wraz z pożywieniem do organizmu. Na szczęście nie jest to trudne, ponieważ ten makroelement znajduje się w wielu produktach spożywanych na co dzień.

Jakie funkcje w organizmie pełni fosfor?

Aż 85% fosforu w postaci fosforanów nieorganicznych gromadzi się w zębach i kościach. Odgrywa bardzo ważną rolę w procesie mineralizacji zębów i kości. Oprócz tego występuje w tkankach miękkich i błonach komórkowych oraz kwasach nukleinowych – DNA i RNA, które tworzą kod genetyczny.

Fosfor przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego.

Gdzie znajdziemy fosfor?

Fosfor znajduje się niemal w każdej grupie produktów spożywczych.

  • Ważnym źródłem fosforu jest nabiał, w tym przede wszystkim sery podpuszczkowe, mleko oraz jaja.
  • Fosfor znajduje się także w rybach, w tym rybach wędzonych (spożywanych wraz z ośćmi) oraz konserwach rybnych.
  • Występuje w mięsie, wędlinach, podrobach.
  • Do innych ważnych źródeł tego pierwiastka zaliczamy ciemne pieczywo, kaszę gryczaną, mąkę kukurydzianą, otręby, ryż brązowy.
  • Fosfor znajduje się również w kakao i ciemnej czekoladzie.
  • W ten makroelement bogate są grzyby.
  • Fosfor można dostarczyć do organizmu sięgając po m.in. orzechy, migdały, pestki dyni, nasiona słonecznika.
  • Źródłem fosforu mogą też być fosforany dodawane w trakcie procesów przetwarzania żywności, np. do serów topionych, pieczywa cukierniczego, napojów itp.
Fosfor znajduje się niemal w każdej grupie produktów spożywczych

Produkty zbożowe w naszej diecie dostarczają 27-38%, produkty mleczne 30-53% i przetwory 10-25% ogólnej ilości fosforu.

W przypadku osób z małą ilością fosforu możliwe jest wdrożenie suplementacji.

Zapotrzebowanie na fosfor

Zapotrzebowanie na fosfor jest różne w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia, a, w przypadku kobiet, zmienia się w okresie ciąży i laktacji. Z uwagi na powszechne występowanie tego pierwiastka w wielu produktach spożywczych jesteśmy w stanie dostarczyć go organizmowi za sprawą urozmaiconej diety. Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia, dorosły człowiek średnio powinien dostarczyć ok. 580 mg fosforu. Największe zapotrzebowanie na fosfor wykazują dzieci oraz młodzież w wieku 10-18 lat. Dzieci w zależności od wieku powinny przyjmować 380-500 mg natomiast nastolatki ok. 1050 mg fosforu dziennie ze względu na okres dojrzewania, w tym przede wszystkim rozwój kości.

Do niedostatecznego spożycia fosforu dochodzi rzadko, jednak może wystąpić, szczególnie u osób niedożywionych, stosujących rygorystyczne diety, a także przy niedostatecznym spożyciu witaminy D.

Związek wapnia z fosforem

Prawidłowy bilans gospodarki wapniowo-fosforanowej ma bezpośredni wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Te dwa pierwiastki “współpracują” ze sobą, odpowiadając za szereg procesów życiowych. Bez wapnia, fosfor nie byłyby w stanie spełniać niektórych funkcji w organizmie, z kolei niewystarczająca ilość fosforu obniża przyswajalność wapnia. Równowaga między wapniem a fosforem jest więc konieczna.

Dla prawidłowego działania fosforu niezbędne są też witaminy, w tym przede wszystkim witamina D, gdyż wspomaga ona wchłanianie i wykorzystanie fosforu oraz wapnia.