Vitrum D3 – nr 1 w Polsce*

Czy grozi nam nadmiar witaminy D?

O potrzebie suplementacji witaminy D mówi się dużo i poświęciliśmy temu zagadnieniu wcześniejszych kilka artykułów. Co jednak z jej nadmiarem? Czy jest to w ogóle możliwe, biorąc pod uwagę, że prawie wszyscy mamy jej za mało? A jeśli tak, to jakie negatywne skutki się z tym wiążą?

Witamina D dostarczana z naturalnych źródeł

W normalnych warunkach nadmiar witaminy D nie jest możliwy, a już szczególnie nie w naszym klimacie, gdzie większość z nas wymaga jej suplementacji. Właśnie dlatego w 2013 roku powstało opracowanie „Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej – rekomendowane dawki witaminy D dla populacji zdrowej oraz dla grup ryzyka deficytu witaminy D” oraz aktualizacja z 2018 roku („Vitamin D Supplementation Guidelines for General Population and Groups at Risk of Vitamin D Deficiency in Poland—Recommendations of the Polish Society of Pediatric Endocrinology and Diabetes and the Expert Panel With Participation of National Specialist Consultants and Representatives of Scientific Societies – 2018 Update”, z której dowiadujemy się m.in., że rekomendowana jest całoroczna suplementacja witaminą D. Nie ma bowiem możliwości, aby w naszej strefie klimatycznej zaspokajać dzienne zapotrzebowanie przez cały rok.

Witamina D dostarczana z naturalnych źródeł

Najwięcej, bo aż 90% zapotrzebowania można uzyskać poprzez syntezę skórną – proces, w którym
7-dehydrocholesterol, znajdujący się na skórze, pod wpływem działania promieniowania UVB, przekształca się właśnie w witaminę D. Ten mechanizm jest jednak efektywny tylko w trakcie kilku miesięcy w roku i to pod warunkiem, że na niebie nie ma chmur, a my opalamy się przez kilkanaście minut dziennie bez żadnego kremu z filtrem UV.

Dodatkową porcję ergokalcyferolu oraz cholekalcyferolu można otrzymać wraz z pożywieniem, zwłaszcza jedząc tłuste ryby morskie, jajka, czy nabiał. Wciąż są to jednak niewielkie ilości i tylko przy odpowiednio zbilansowanej diecie można w ten sposób w pełni zaspokoić zapotrzebowanie.

Kiedy grozi nam nadmiar witaminy D?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D dla osoby dorosłej wynosi 800-2000 j.m./d (20-50 µg/d). W preparatch multiwitaminowych zawartość wit. D jest z reguły mniejsza. Z kolei preparaty, takie jak Vitrum D3, mające w swoim składzie tylko ten jeden składnik, zawierają 1000 j.m. lub 2000 j.m., czyli tyle, by wraz z dietą dostarczyć 100% zapotrzebowania.

Jak sprawdzić stężenie witaminy D we krwi?

Jak sprawdzić stężenie witaminy D we krwi?

W uzasadnionych przypadkach wykonuje się badania krwi, mające na celu określenie poziomu
25-hydroksywitaminy D, czyli kalcydiolu (metabolitu wit. D).

  • 0-20 ng/ml (0-50 nmol/l) – ciężki niedobór witaminy D
  • 20-30 ng/ml (50-75 nmol/l) – niewystarczające zaopatrzenie
  • 30-50 ng/ml (75-125 nmol/l) – optymalne zaopatrzenie
  • 50-100 ng/ml (125-250 nmol/l) – stężenie wysokie
  • >100 ng/ml (>250 nmol/l) – stężenie potencjalnie toksyczne
  • >200 ng/ml (>500 nmol/l) – zatrucie witaminą D

Na postawie: „Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej.”

 

W normalnych warunkach bardziej niż nadmiarem, trzeba przejmować się brakiem. Suplementując jakiekolwiek witaminy, należy to robić świadomie i nigdy nie przekraczać porcji zalecanych przez producenta, gdyż ani zbyt niska porcja, ani zbyt wysoka, nie są obojętne dla zdrowia.